Nu, als aanvulling op de pagina die we onlangs publiceerden voor onze trouwe fans op onze facebook-pagina, leek het wel een goed idee om eens ‘The Making Of’ van zo’n pagina online te zetten…
Want –
verwonderlijk of niet – de meeste mensen hebben er geen idee van hoe een strip
tot stand komt. Dus… bij deze: een (deels) educatief berichtje! :-)
Om te
beginnen schrijft de scenarist natuurlijk de syntaxis (de beknopte inhoud) van
het verhaal pagina per pagina uit: hij geeft regie-aanwijzingen over de
leesrichting, de cameraposities, de plaatsing van de personages, het
perspectief en zelfs over de emoties van de figuren. Ook typt hij meteen de
dialogen uit. Dit alles is natuurlijk een grote leidraad voor de tekenaar,
kleine details in de dialogen of in de camerastandpunten kunnen in het
uitgewerkte resultaat altijd nog iets anders uitdraaien.
Bovendien
schrijft hij dit alles uit in eenvoudige en duidelijke zinnen want hij moet
natuurlijk rekening houden met de beperkte intellectuele capaciteiten van de
tekenaar (zeker als deze uit Limburg komt). LOL ;-)
Als het
nodig is, dan schetst de scenarist ook een of meerdere scènes uit, opdat het
voor de tekenaar makkelijker zou zijn om de omschreven tekst te ‘visualiseren’.
Afhankelijk van het tekentalent van de scenarist kan dit een geweldig
hulpmiddel zijn voor de tekenaar…
Hieronder
ziet u zo’n schets van scenarist Barcas. Een van zijn betere impressies!
Daarna
schetst en werkt de tekenaar de scène uit in potlood (op het formaat van zijn
keuze, meestal A2 of A3). Natuurlijk is een samenwerking geen samenwerking
zonder de nodige feedback. Tekenaar Bart Proost zal dan ook altijd de
potloodtekening eerst inscannen en doorsturen naar Barcas ter goedkeuring. Mogelijk
zal de scenarist dan enkele aapassingen voorstellen (bv ‘de ballon moet groter’
of ‘Alexander moet verschrikt opkijken’) terwijl de tekenaar doorgaans toch te
lui is om dit te hertekenen. :-)
Daarna is
het aan de tekenaar om alles af te werken: potloodtekeningen in inkt zetten (in
dit geval met een hele resem van rotring-tekenpennetjes en artline-stiften),
afgommen, inscannen en digitaal bewerken: dit laatste wil vooral zeggen dat de
oneffenheden worden weggewerkt en dat het contrast en het formaat van de
tekening wordt geoptimaliseerd. Moeilijke woorden! De zwart-wit lijntekening
wordt dus opgeslagen op de PC...
Ook de
inkleuring is voor de tekenaar: in ons geval wordt de strip ingekleurd met een
mix van de software-pakketten Photoshop & Illustator: vandaar ook de
karakteristieke strakke inkleuring met
de ingekleurde lijnen… Je zou het een trademark techniek kunnnen noemen maar
het komt er natuurlijk gewoon op neer dat we niet beter weten. ;-)
En ten
laatste gaat de scenarist weer aan de slag met de ingekleurde prent om de
tekstballonnetjes en de dialogen toe te voegen (met een programma als Comic
Life bv). Ook dit is weer een heel karwei: waar moet je de ballonnetjes
plaatsen? Kan alle tekst er in En vooral: heeft die pipo van een tekenaar daar wel
genoeg plaats voor gelaten?!
Natuurlijk
bekijken beide auteurs dit uiteindelijke resultaat nauwgezet en nemen ze het
kritisch onder de loep. Bij meer dan 5 spellingsfouten per pagina moet
scenarist Barcas er ene geven. :-)
Achteraf
wordt dit bestand omgezet naar pdf en drukklaar gemaakt… En dat hele proces doe
je ongeveer 46 keer en dan heb je een stripverhaal!
Eitje. ;-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten