woensdag 7 augustus 2013

'The Making Of...'

De zomer is alweer halfweg en we zijn mooi opgeschoten met ons album 'De Sandalen Van Hermes': we zitten reeds aan 34 pagina's in inkt, meer als de helft ook ingekleurd en van tekst voorzien...

Nu, als aanvulling op de pagina die we onlangs publiceerden voor onze trouwe fans op onze facebook-pagina, leek het wel een goed idee om eens ‘The Making Of’ van zo’n pagina online te zetten…


 
Want – verwonderlijk of niet – de meeste mensen hebben er geen idee van hoe een strip tot stand komt. Dus… bij deze: een (deels) educatief berichtje! :-)
Om te beginnen schrijft de scenarist natuurlijk de syntaxis (de beknopte inhoud) van het verhaal pagina per pagina uit: hij geeft regie-aanwijzingen over de leesrichting, de cameraposities, de plaatsing van de personages, het perspectief en zelfs over de emoties van de figuren. Ook typt hij meteen de dialogen uit. Dit alles is natuurlijk een grote leidraad voor de tekenaar, kleine details in de dialogen of in de camerastandpunten kunnen in het uitgewerkte resultaat altijd nog iets anders uitdraaien.
Bovendien schrijft hij dit alles uit in eenvoudige en duidelijke zinnen want hij moet natuurlijk rekening houden met de beperkte intellectuele capaciteiten van de tekenaar (zeker als deze uit Limburg komt). LOL ;-)
Als het nodig is, dan schetst de scenarist ook een of meerdere scènes uit, opdat het voor de tekenaar makkelijker zou zijn om de omschreven tekst te ‘visualiseren’. Afhankelijk van het tekentalent van de scenarist kan dit een geweldig hulpmiddel zijn voor de tekenaar…
Hieronder ziet u zo’n schets van scenarist Barcas. Een van zijn betere impressies!

Daarna schetst en werkt de tekenaar de scène uit in potlood (op het formaat van zijn keuze, meestal A2 of A3). Natuurlijk is een samenwerking geen samenwerking zonder de nodige feedback. Tekenaar Bart Proost zal dan ook altijd de potloodtekening eerst inscannen en doorsturen naar Barcas ter goedkeuring. Mogelijk zal de scenarist dan enkele aapassingen voorstellen (bv ‘de ballon moet groter’ of ‘Alexander moet verschrikt opkijken’) terwijl de tekenaar doorgaans toch te lui is om dit te hertekenen. :-)
Daarna is het aan de tekenaar om alles af te werken: potloodtekeningen in inkt zetten (in dit geval met een hele resem van rotring-tekenpennetjes en artline-stiften), afgommen, inscannen en digitaal bewerken: dit laatste wil vooral zeggen dat de oneffenheden worden weggewerkt en dat het contrast en het formaat van de tekening wordt geoptimaliseerd. Moeilijke woorden! De zwart-wit lijntekening wordt dus opgeslagen op de PC... 
Ook de inkleuring is voor de tekenaar: in ons geval wordt de strip ingekleurd met een mix van de software-pakketten Photoshop & Illustator: vandaar ook de karakteristieke strakke  inkleuring met de ingekleurde lijnen… Je zou het een trademark techniek kunnnen noemen maar het komt er natuurlijk gewoon op neer dat we niet beter weten. ;-)

En ten laatste gaat de scenarist weer aan de slag met de ingekleurde prent om de tekstballonnetjes en de dialogen toe te voegen (met een programma als Comic Life bv). Ook dit is weer een heel karwei: waar moet je de ballonnetjes plaatsen? Kan alle tekst er in En vooral: heeft die pipo van een tekenaar daar wel genoeg plaats voor gelaten?!
Natuurlijk bekijken beide auteurs dit uiteindelijke resultaat nauwgezet en nemen ze het kritisch onder de loep. Bij meer dan 5 spellingsfouten per pagina moet scenarist Barcas er ene geven. :-)

Achteraf wordt dit bestand omgezet naar pdf en drukklaar gemaakt… En dat hele proces doe je ongeveer 46 keer en dan heb je een stripverhaal!
Eitje. ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten