vrijdag 27 december 2013

En ondertussen... 'Alleen op de Wereld'

Tussen alle 'Alexander De Grote'-gebeurtenissen door (nieuwe uitgever, 2 albums verschenen sinds oktober, 1 'making of' gepubliceerd, 2 stripbeurzen opgevrolijkt en nog druk bezig aan een gloednieuwe expo én een educatieve bundel)... vind ik af en toe wel eens wat tijd om aan mijn andere strip-project te werken...

Mijn herwerking van 'Alleen op de Wereld' (naar 'Sans Famille' van Hector Malot) is gebaseerd op drie bronnen: a) het boek zelf , b) de realistische Franse TV-verfilming uit 2010 en - of course - c) de lekker pathetische Manga-tekenfilmversie uit de jaren '80.
Dit project, deze strip is - in zijn geheel - het omgekeerd evenredige van 'Alexander'. Dus: weinig of geen kleur (ik twijfel nog). En een plot waarbij het gevoel moet primeren op de spanning, actie of humor. Een veel grafischer, donkerder en minder commerciële tekenstijl.





Wat vreemd is aan deze strip: ik ben gewoon beginnen tekenen zonder een welomlijnd doel voor ogen, zonder na te denken over publicatie-mogelijkheden, publieke interesse, enz... M.a.w.: het is een project zonder een overdachte carrière-planning. Geen deadline ook. En dat is af en toe wel eens aangenaam. :-)
Maar of het heel slim is, is een andere vraag. Voor hetzelfde geld ben ik verplicht het in eigen beheer uit te geven en verkoop ik van het hele album maar 17 exemplaren. Pffft... het zij zo. We'll see. Af en toe maak je iets, gewoon omdat je het écht wil maken.

Nu, in alle eerlijkheid: het is me vooral te doen om de geweldige insteek, de pakkende proloog van het verhaal (ik betrap er mezelf op dat ik sowieso vooral aangesproken wordt door de inleiding van sterke, goede verhalen... Ik ken er zo nog een paar, maar die houd ik even voor mezelf. Misschien moet ik er wel een reeks van maken? "Prologen", of zo...)
Anyway, dat eerste deel van 'Sans Famille': dat wou ik vangen. Nog 6 pagina's tekenen en een hoop tekst toevoegen en we zullen weten of hetgelukt is.




Zoals je kan zien in eerdere berichten op deze blog is dit project een werk van lange adem. Ik schat dat de eerste pagina's dik 2,5 jaar geleden zijn getekend. En nu zit ik aan pagina 36 in inkt, pagina 38 is af in potlood. Bij pagina 44 is het feest! ;-)

Hieronder nog wat extra platen (in potlood)...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten